E-læring i personlig økonomi for mennesker med utviklingshemning
Tema og målsetting
Det overordnede målet er å understøtte et selvstendig liv og bedre levekår hos mennesker med utviklingshemning. Dette gjøres gjennom en e-læringsløsning om personlig økonomi. Temaer som er aktuelle for ‘Penger og meg’-løsningen er:
- Grunnleggende økonomi
- I butikken
- Teknologi
- Forsiktighet
- Ord og begreper knyttet til personlig økonomi
Det vil i tillegg bli utviklet et opplegg for aktivisering og oppfølging samt kursmateriell for lærere, tjenesteytere, pårørende og andre støttepersoner.
E-læringsressursene vil bli testet ut i praksis av mennesker med utviklingshemning og deres støttepersoner.
Prosjektets organisering
Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom NFU (Norsk Forbund for Utviklingshemmede), Karde AS og Peder Morset folkehøgskole (PMF) i Selbustrand.
Karde AS har prosjektledelsen, utarbeider innholdet for e-læringsapplikasjonen og støttemateriellet, og følger opp uttestingen. NFU sprer informasjon om prosjektet og rekrutterer brukere til uttesting blant sine medlemmer. PMF bidrar til kravspesifikasjonen, og tester og prøver ut e-lærinsgressursene bland sine lærere og elever.
Finansiering
Prosjektet finansieres med prosjektmidler fra Stiftelsen Dam. Deltakerne i prosjektet legger også ned en betydelig egeninnsats.
Utvalgte lenker
- Nyhetsbrev 1 (april 2020)
- Brosjyre
- R. Hellman: E-learning for people with intellectual disability – Norwegian cases. Foredrag på webinaret ‘Digitalization in social services – Opportunities and barriers for people with disabilities’. Nordens välfärdscenter og Socialstyrelsen (Danmark), 5.10.2020.
- Nettstedet til Norsk Forbund for Utviklingshemmede
- Nettstedet til Peder Morset folkehøgskole
Fagstoff
Håndtering av penger:
- Norsk Forbund for Utviklingshemmede: Kursbok Pengene mine (gratis nedlasting på NFUs nettsted).
- Money management. Down’s Syndrome Association.
P/I/ADL-trening:
- Hanne Tuntland: ADL-trening eller ei i bofellesskap for mennesker med utviklingshemning? SOR Rapport nr. 4, 2016.
Artikler om læringsprofiler og pedagogiske prinsipper:
- Down Syndrome Ireland: Typical Learning Profile of a Child with Down Syndrome
- Down Syndrome Education International: Development and learning
- Mencap: Communicating with people with a learning disability.
Hefter fra prosjektet Pathways to adult education for people with intellectual disabilities, publisert av Inclusion Europe, med støtte fra EUs Lifelong Learning Programme (på engelsk):
- Training lifelong learning staff. Guidelines on training people to write documents that are easy to read and understand.
- Teaching can be easy. Recommendations for lifelong learning staff to make their courses accessible.
- Do not write for us without us. Involving people with intellectual disabilities in the writing of texts that are easy to read and understand.
- Information for all. European standards for making information easy to read and understand.
Sistnevnte hefte er oversatt til norsk og kan lastes ned fra NFUs nettsted:
- Informasjon for alle. Europeiske standarder for å lage informasjon som er lett å lese og forstå.
Kontakt
Prosjektleder Riitta Hellman
Mobil: 982 11 200